I slutet av november skrev norska Dagbladet Børsen om de starka reaktioner som riktats mot Vinmonopolets försäljning av vodka i treliters pappboxar. Protester har hörts såväl på Twitter som från organisationer som arbetar med rusmedelsfrågor. Än så länge utan resultat. Paraplyorganisationen Actis meddelar Accent per mejl att de ännu inte lyckats få igenom någon förändring.
– Att sälja litervis med sprit är som att be om ökade skador och problem orsakde av alkohol, säger Lars F. Hjetland, generalsekreterare i paraplyorganisationen Actis, till Dagbladet Børsen.
Även andra har reagerat.
– Det är en besvikelse och det är inte är i linje med Vinmonopolets grundtanke, säger Anders Heger, förläggare och samhällsdebattör som ifrågasatt produkten på Twitter, till tidningen.
Actis kräver nu att boxarna försvinner ur Vinmonoplets sortiment.
– Om inte Vinmonopolet tar bort boxarna kommer vi att ta upp det med hälsoministern, säger Lars F. Hjetland.
Vinmonopolets kommunikasjonsdirektör Halvor Bing Lorentzen säger att han har förståelse för kritiken, men att Vinmonopolet måste behandla alla grossister lika. Trots det kommer monopolet att utvärdera om produkten kan stoppas.
– Detta är en produkt Vinmonopolet inte bett om, säger han.
Han påpekar att vodkan inte ingår i Vinmonopolets ordinarie sortiment, men att den kan beställas.
– Vi kommer att göra en ny värdering av vilka möjligheter som finns för att stoppa försäljningen av de här produkterna, men senast vi stod inför beslut såg vi att det skulle vara svårt, säger Halvor Bing Lorentzen.
Enligt Systembolagets kundtjänst finns ingen vodka på box i Sverige, men däremot finns en sort på treliters-förpackning i form av PET-flaskor i beställningssortimentet.