Alkoholreklam

EU vill ha din åsikt om alkoholreklam

Nu kan den som vill vara med och stoppa att EU:s skattemedel används till alkoholreklam.

EU-kommissionen har bjudit in medborgarna att tycka till om hur jordbruksstödet ska användas. Idag används en del av pengarna till att marknadsföra alkohol, främst vin. Nu funderar EU-kommissionen på om inte reglerna bör ändras. Därför pågår ett samråd, där alla EU:s medborgare har möjlighet att säga sin mening i en enkät fram till den 23 juni.

– Det är viktigt att vi som EU-medborgare visar vad vi tycker, säger Emil Juslin, politisk sekreterare på IOGT-NTO.

Jordbruksstödet går till att marknadsföra jordbruksprodukter utanför EU.

– Det är tänkt för att marknadsföra traditionella kvalitetsvaror, men mycket av pengarna går till att delta i dyra vinmässor och ren marknadsföring, bland annat på sociala medier.

Förutom vin kan det handla om ost- och köttprodukter, men det kan också vara öl eller sprit.

– Nu vill kommissionen att en större del av stödet ska gå till hälsosammare och mer miljövänliga produkter, säger Emil Juslin.

Både rött kött och alkohol är produkter som kan orsaka cancer.

– I EU:s cancerplan är det tydligt att man vill minska stödet för sådana produkter, men kommissionens formuleringar i det här fallet är mer urvattnade. Därför är det viktigt att vi stödjer hälsosidan i kommissionen.

Gör det någon skillnad om privatpersoner deltar?

– Ja, jag tycker det. Det är förstås alltid svårt att veta vilken roll samråden spelar. Men till exempel så talades det inte om alkohol i när cancerplanen diskuterades före samrådet, men såväl IOGT-NTO som andra organisationer tog upp alkoholens roll. Till slut blev det ju bra skrivningar om alkohol, och alkoholens roll har uppmärksammats mycket mer efter det.

För den som vill delta i samrådet fyller i enkäten.  Som ett stöd har Emil Juslin satt ihop en instruktionsfilm som finns på IOGT-NTO:s Facebook-sida.

Mer från Accent