Reklambranschen

”Dags för branschen att börja nyktra till”

Reklambranschen måste vakna och göra upp med sin osunda alkoholkultur. Det menar art directorn Jonas Frank.

Larmrapporterna om arbetsmiljön på kommunikationsbyråer har avlöst varandra, enligt branschtidningen Resumé. Jonas Frank, tidigare art director på företaget Acne, är en av de som kritiserar reklambranschen för dess osunda dryckeskultur, och som berättar offentligt om sina egna problem.

”Jag ville äga min egen historia och hjälpa andra ute i kylan genom att tala öppet om mitt missbruk.”

Jonas Frank

– Jag ville äga min egen historia och hjälpa andra ute i kylan genom att tala öppet om mitt missbruk. Mån förhoppning är att någon ska känna igen sig och vilja söka hjälp som jag gjorde, säger han till Accent.

Idag är han frisk sedan två år tillbaka. Brytpunkten kom när hans dotter tyckte att han var konstig på kvällarna. Att se oron hennes blick fick honom att inse att han var tvungen att söka hjälp för missbruket.

Jonas Frank. Foto: Privat

Jonas Frank säger sig tydligt se hur fler i branschen verkar må dåligt, och att det finns en skadlig dryckeskultur. Bland annat när byråerna gör resor för att öka gruppens sammanhållning och spåna idéer för framtiden.

– På såna resor och konferenser har vi tillgång till öl och vin dygnet runt. Det dricks alkohol före lunch, till lunch, före middagen, till middagen. och efter middagen. Och det dricks på hotellet i någons rum långt efter att andra gått och lagt sig, säger han.

– Jag var själv en av dom som inte kunde sluta dricka. Jag drack vidare tills jag somnade på mitt rum. Redan till lunch visste jag att vi skulle få alkohol igen framför våra nyllen. Och då skulle baksmällan försvinna, fortsätter han.

Jobbet gav obegränsad tillgång till alkohol, både på resor och i stort sett varje dag i veckan på kontoret. Jonas Frank berättar om företagets årliga resa till Cannes på franska rivieran.

”Det dricks hela tiden. Och då menar jag hela tiden.”

Jonas Frank

– Där är det så många kraftigt berusade människor så du anar inte. Det är fantastiskt roligt där nere. Men det dricks hela tiden. Och då menar jag hela tiden, säger han.

I den kritik som framförts mot alkoholkulturen i reklambranschen pekas på en stark koppling mellan kreativitet och missbruk, och ett romantiserande kring alkohol och droger i stort. Jonas Frank menar att många som jobbar med reklam vill ha uppmärksamhet.

– Vi är människor som vill få beröm och som i många fall har en svag självkänsla. Så var det för mig. Då passar reklambranschen bra. Där kan du få vinna priser och känna dig duktig. Men också känna dig riktigt dålig med ångest och skit. Att bli sedd och känna sig duktig är en stor orsak till att många söker sig till branschen, säger han och tillägger:

– Det är väldigt få som är riktiga talanger och lyckas. De flesta blir faktiskt inget speciellt. Men de kan istället bli alkoholiserade och må skit, som jag gjorde.

”Det handlar om så mycket mer än att vara duktig – det handlar om en mental storstädning.”

Jonas Frank

All skam och ångest som Jonas Frank samlat på sig under många år släppte när han tog tag i sina alkoholproblem. För honom var det en lättnad att våga mer öppen om vad han varit med om .

– Folk tyckte jag var duktig. Men vi som gått igenom detta vet att det handlar om så mycket mer än att vara duktig – det handlar om en mental storstädning.

Jonas Frank säger att det finns ett slags hyckleri i branschen, då många kreatörer vägrar göra reklam för tobak eller alkohol. Eftersom det går emot deras moral.

– Istället rullar vi fram drinkvagnen varje fredag. Men reklam för tobak och alkohol gör vi fan inte! Det är ju farligt och kan göra folk beroende. Hallå! Reklambranschen vakna nu är du snäll. Nu får du inte sova mer – dags att börja nyktra till, säger han.

Mer från Accent