Alkoholreklam

Alkoholreklamen finns överallt

Afrika är en högintressant världsdel för alkoholindustrin – här satsas nu enorma pengar på alkoholreklam. Accent har spanat i Tanzania.

Nästan oavsett var du är i Tanzania så är alkoholindustrin där. Alkoholreklam finns på gator och torg och längs med bilvägar i form av stora skyltar som uppmuntrar dig att slappna av och ta en öl eller drink eller spritshot.

– Reklamen är övertygande och har ofta kampanjer som köp två öl och få sex öl. Under fotbolls-VM hade ett ölmärke en tävling där man kunde vinna en resa till Brasilien, eller en gratis öl eller en t-shirt. Priserna är få, men alla dricker och tänker ”kanske jag vinner”, säger Lige James Masanja, projektansvarig på IDYDC, en tanzanisk organisation som samarbetar med IOGT-NTO.

Alkoholföretagen hittar även fotbollslag som de sponsrar mot att de får ha sitt företagsnamn på fotbollströjan.

– Vem som helst som tillverkar alkohol kan göra reklam. Det finns inga restriktioner. Men man måste skriva att alkohol är farligt och inte får säljas till barn under 18 år, säger Lige James Masanja.

En öppen lagstiftning gör alltså fältet öppet för offensiv reklam. Det finns även många alkoholföretag och en stor marknad att konkurrera om.

– Alkoholindustrin gör mycket reklam eftersom finns många konkurrenter. De måste tävla om marknaden, det är så det funkar, säger Lige James Masanja.

Lige James Masanja. Foto: Nathalie C. Andersson
Lige James Masanja. Foto: Nathalie C. Andersson

I botten finns en stark alkoholkultur.

– Det är enormt många som dricker, här i Iringa är alkoholen en del av kulturen. När man är med vänner så dricker man. Människor här är födda med det och dricker utan att veta om att det finns problem. Det verkar normalt att dricka.

Trots kulturen är det givetvis problematiskt med alkoholreklam som blickar fram från gator och torg.

– Alkoholreklamen är ett problem för alla, för överallt där man går finns reklam. De unga blir attraherade och tänker ”varför så det så mycket reklam för alkohol? Det verkar intressant”. Och även personer som inte dricker blir övertygade på ett sätt eller annat.

Mer från Accent