Vietnam

Vietnam avgörande för alkoholindustrins asiatiska expansion

Med stora investeringar i Vietnam vill Carlsberg ta greppet om Asien. IOGT-NTO varnar för att vinsterna sker på folkhälsans bekostnad.

Danska Carlsberg menar att det sydostasiatiska landet Vietnam är avgörande för deras framtid. Alkoholjätten har investerat 900 miljoner kronor i ett vietnamesiskt bryggeri, men på längre sikt är det lilla kustlandet nyckeln till expandera vidare inom sydostasien – en av få delar av världen där alkoholkonsumtionen är på uppgång.

– Vietnam är en av marknaderna i Asien med högst potential för öl. I nuläget är det den tredje största marknaden i regionen och den nionde största globalt och drivs på av en ung befolkning, stigande inkomster och snabb urbanisering, säger Joy Rice från Carlsbergs asiatiska gren.

Hon säger att Vietnams ölmarknad förväntas fortsätta öka i omfattning och att det ger öljätten en möjlighet att expandera och befästa sitt varumärke på den marknaden. Man har också startat samarbeten med plattformar för försäljning och hemleverans. Joy Rice beskriver expansionen som en investering i tillväxt och hållbarhet för Vietnam.

Johan Bengtsson, internationell chef på IOGT-NTO-rörelsens ideell verksamhet, som driver IOGT-NTO-rörelsens internationella biståndsverksamhet, ser inte att Carlsbergs expansion i Sydostasien har så ädla mål.

– Det må vara ett litet land geografiskt men Vietnam har närmare 100 miljoner invånare och en väldigt ung. Kan man få alla dem att dricka så kan man väldigt bra med pengar på det, säger han.

Vietnam är ett strategiskt land på flera sätt.

– Vietnam är en port till de andra länderna i området. Det finns högutbildade människor som man kan anställa till sina fabriker. Flera av de stora bolagen har redan gått den vägen, säger Johan Bengtsson.

Vietnam är inne i en process att höja sina alkoholskatten. Men om en investering i landet leder till expansion i länder där alkoholskatten är lägre så är det fortfarande värt insatsen, enligt Johan Bengtsson.

– Enligt senaste skattelagen ska man öka punktskatten på alkohol stegvis över de kommande åren, ända upp till 90 procent. Blir alkoholen dyrare så köper människor mindre vilket gynnar samhället på många sätt. Alkoholindustrin menar att det minskar skatteintäkterna när folk köper mindre, men med minskande utgifter från alkoholskador så vinner man på skattehöjningen på sikt.

Mer från Accent