IOGT-NTO protesterar mot alkoholreklam

Alkoholreklamen har ökat med 25 procent bara under 2011, rapporterade Ekot i morse. Kostnaderna för reklamen uppgick under året till över 800 miljoner kronor. IOGT-NTO tycker att det är dags att sätta stopp för alkoholreklamen.

IOGT-NTO har tidigare genomfört en undersökning bland svenska folket som visar att 80 procent är emot alkoholreklam i TV.

– Svenska folket vill inte ha alkoholreklam och vi har ett totalförbud för radio och tv. Trots det fortsätter alkoholtillverkarnas investeringar i alkoholreklam riktad mot en svensk målgrupp att öka, säger Sara Heine, verksamhetschef för IOGT-NTO.

Sveriges bryggerier anser inte att ökningen av alkoholreklamen är så dramatisk.

– Den har inte ökat så dramatiskt som man kanske tror eftersom den inte har varit tillåten i så många år i Sverige. Men kronmässigt är det inte så mycket, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier till Sveriges Radio.

Under 2011 anmälde IOGT-NTO flera tv-kanaler till Granskningsnämnden sedan de sänt alkoholreklam. Granskningsnämnden driver nu ärendet vidare och är i kontakt med sin brittiska motsvarighet för att utreda frågan.

– Vi har förbjudit tobaksreklam för att skydda folkhälsan. Av samma anledning måste alkoholreklamen stoppas, både i traditionella medier och nya kanaler, avslutar Sara Heine.

Eva Ekeroth

Mer från Accent