Nykterhet

Påverka smartare med sociala medier

Sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter kan vara smarta verktyg att använda om du vill påverka eller föra fram din åsikt. Det är verktyg som gör det enkelt att synas och höras på webben.

Bloggar, Facebook, Twitter. Även om du inte använder de här verktygen själv har du säkert inte kunna undgå att höra talas om dem. Lite förenklat är det verktyg som gör det enkelt för var och en att publicera sig på nätet. De används ibland för att visa upp det senaste klädinköpet eller för att berätta vad man ätit till frukost. Men allt oftare används sociala medier också till att uttrycka politiska åsikter eller för en slags medborgarjournalistik.

Inför valet 2010 rustar de politiska partierna mer än någonsin på webben. Bloggar, Twitter och Facebook läggs till som ytterligare vapen i kampen om väljarna. Också andra ideella organisationer och kommersiella företag börjar få upp ögonen för möjligheterna med sociala medier. Det är knappast en slump.

Brit Stakston är pr-konsult på JMW med sociala medier som specialitet. Bland hennes kunder finns såväl stora företag som politiska partier och andra ideella organisationer.

– Sociala medier handlar om att sätta sin verksamhet i relation till omvärlden. Man kan säga att det är marknadsföring eller påverkan genom relationer och konversationer. En av de stora möjligheterna med sociala medier är att du enkelt kan få in ditt perspektiv i diskussioner som förs i andra sammanhang.

Relationer och konversationer är det nya och revolutionerande med det som brukar kallas sociala medier. Traditionell media blir ofta en envägskommunikation, men på bloggar, Facebook och Twitter uppmuntras kommentarer och andra reaktioner från läsarna. Den som vill vara med och få ut sin åsikt och påverka kan utnyttja detta på flera sätt.

– En bra idé är att kolla upp vilka politiker som bloggar just hos er, säger Brit Stakston. Det kan vara både kommunpolitiker och era riksdagsledamöyer, många av dem har en egen blogg idag. Sen kan ni börja med att ställa frågor och kommentera det de skriver.

Att starta en egen blogg är enkelt, det finns en mängd gratistjänster på nätet och du är igång på några minuter. Oftast är bloggar personliga, men en förening eller en kampanjgrupp kan också gå ihop och starta en blogg tillsammans.

– Det ni skriver i bloggen plockas upp av sökmotorer och kanske av andra bloggare som börjar länka till er. Det finns goda chanser att både allmänheten som de som deltar i debatten hittar era texter och läser dem. Dessutom når ni en och annan journalist.

Brit Stakston tycker att man ska börja läsa tidningen med nya ögon och notera i bakhuvudet om man ser något man vill blogga om.

– När en fråga blir belyst i något sammanhang så finns ett gyllene tillfälle att kommentera den frågan i en egen blogg eller kanske på Twitter.

Den som bloggar måste dock komma ihåg att det kan bli diskussioner och debatt.

– Man ser alldeles för många som bara försöker använda de här kanalerna för att trycka ut sitt budskap. Det fungerar inte så, man måste lyssna också. Våga släppa in andra röster. Bloggar och andra sociala medier kan också fungera som ett verktyg internt. Ni kan använda det för att dela kunskap med varandra och för att snabbt få ut information om verksamheten.

Ett annat sätt att använda sociala medier internt skulle kunna vara att öppna upp beslutsprocesserna så att alla medlemmar kan vara med och tycka till om föreningens utveckling oavsett om de har möjlighet att gå på föreningsmötena eller inte.

– Det vore jättespännande att se vad som hände om man släppte in synpunkter från många redan från början. Då skulle folkrörelserna kunna bli en attraktiv part, jag tycker att de är ganska dåliga på att visa upp värdet i de strukturer som redan finns.

Text: Pierre Andersson
Illustrationer: Jens Magnusson
Foto: Jonas Böttiger

Mer från Accent