Nykterhet

”Vi har haft fruktansvärda leveransproblem”

Arbetet med ny webbplats och community har kantats av problem. Kommunikationschef Johanna Berkquist tycker att nya iogt.se fungerar bra men utesluter inte förändringar i framtiden.

Den strategi som IOGT-NTO:s webbplats baseras på togs fram 2004. Då fastställdes att hemsidan främst skulle vända sig till icke-medlemmar. Det är också utifrån denna förutsättning som den nya sajten tagits fram.

– Nya iogt.se lanserades i november men samtidigt håller vi på med ett varumärkesarbete för IOGT-NTO, säger Johanna Berkquist, kommunikationschef. Det finns nog anledning att tro att vi kommer att skruva även i hur vi arbetar med webben. 

I dagsläget har iogt.se omkring 27 000 unika besökare varje månad.

– Hemsidan är etablerad och fungerar för icke-medlemmar. Men en tanke vi har är att den ska fungera som en portal för både medlemmar och andra. Redan nu kan man ju logga in till vårt community på iogt.se.

Arbetet med den nya webbplatsen har dragit ut på tiden. Planerna på att lansera den i slutet av 2007 fick snart skrinläggas. 

– Vi har haft fruktansvärda leveransproblem. Den webbyrå vi valde för jobbet först levererade inte vad de skulle och situationen blev riktigt infekterad. Det samarbetet avbröts i somras, sedan tog det en tid innan vi fick loss källkoden så att den nya byrån kunde börja arbeta.

Resurserna att arbeta med sajten är begränsade. På kommunikationsenheten finns en heltidstjänst med titeln webbkoordinator. I den ingår mycket arbete ”under huven” samt support och utbildning av användare både på kansliet och ute i landet. 

– Det blir inte så mycket tid över att arbeta med innehållet på webbplatsen. Den är tyvärr ganska statisk idag, vi skulle kunna använda den här kanalen mycket mer, säger Johanna Berkquist. Men innan vi fattar beslut om några förändringar vill jag ha vår reviderade kommunikationsstrategi klar. Där tar vi ett större grepp kring vilka vi ska prata med och hur vi ska nå dem.

Det var tänkt att IOGT-NTO:s nya digitala mötesplats, ett så kallat community, skulle ge medlemmarna en plattform för information, diskussion och samarbete. Sedan lanseringen i slutet av 2007 har dock aktiviteten varit blygsam och många tycker att mötesplatsen är för krånglig att använda.

– Jag inser att det är problematiskt. Vår nya byrå tittar på det just nu och ska ge oss ett kostnadsförslag för att göra det med användarvänligt när det gäller teknik, pedagogik och formgivning. Det är trist, vi vill ju att allt det tekniska bara ska fungera och där är vi inte idag. Jag kan inte heller bedöma hur långt ifrån en lösning vi egentligen är.

Text: Pierre Andersson

 

Fakta om nya iogt.se
Lanserades i slutet av 2008.
Kostnad: 278 000 kronor (utveckling, ej löpande drift)
Besöksstatistik: Omkring 27 000 unika besökare per månad. Det besökarna tittar mest på är nyheter, pressmeddelanden, kontakt, ”Om IOGT-NTO” och Bli medlem-sidor.

Fakta om community.sobernet.nu
Lanserades i slutet av 2007
Kostnad: 1 365 000 kronor (omkring 1 miljon är utvecklingskostnader, resten licensavgifter och löpande drift sedan starten).

Mer från Accent